Nazaj

7 načinov, kako zmanjšamo tveganje za starostno degeneracijo rumene pege

mag. Kristina Mikek, dr. med.

mag. Kristina Mikek, dr. med.
specialist oftalmologije

10862 min15. 02. 2022

nasveti

Starostna degeneracija rumene pege je najpogostejši vzrok za izgubo vida v razvitem svetu. Je pogostejša kot povišan očesni tlak (glavkom) in težave s suhimi očmi skupaj. Kar 78 % pacientov ima nepopravljivo okvaro vida že ob prvem obisku zdravnika. Ozaveščenost o tej bolezni je zelo pomembna, saj lahko z zgodnjo prepoznavo in preventivnimi ukrepi bistveno zmanjšamo tveganje za izgubo vida.    

Prva težava pri starostni degeneraciji rumene pege je navadno slabši nočni vidi. Z napredovanjem bolezni pa prične pešati tudi vidna ostrina, kar postopno oteži prepoznavanje obrazov in tudi branje.

To je 7 najpomembnejših preventivnih ukrepov, s katerimi lahko pomembno zmanjšate tveganje za izgubo vida, povezano z okvaro rumene pege.

  1. Prenehajte s kajenjem. Tveganje za mnoga očesna obolenja je pri kadilcih večje, pri tem pa še posebej izstopa starostno pogojena degeneracija rumene pege. Kadilci imajo po različnih raziskavah kar 3- do 5-krat večje tveganje za nastanek te bolezni.   

  2. Uživajte čim več zelene listnate zelenjave, kot sta na primer špinača in ohrovt, saj vsebujejo antioksidativne vitamine, ki preprečujejo poškodbo celic s prostimi radikali, ki nastajajo pri presnovnih procesih. Večkrat dnevno uživajte sadje in oreške, saj po raziskavah tudi to pomembno zmanjšuje tako tveganje za nastanek kot tudi možnost napredovanja degeneracije rumene pege.  

  3. Starejšim se svetuje uživanje posebnih prehranskih dodatkov za zmanjševanje tveganja za starostno degeneracijo rumene pege. Vsebujejo kombinacijo vitaminov C in E, beta karotena, cinka in bakra. Več raziskav je dokazalo, da ti prehranski dodatki zavirajo napredovanje starostne degeneracije rumene pege.   

  4. Skrbite za redno telesno aktivnost in primerno telesno težo. Raziskave kažejo, da lahko z redno športno aktivnostjo ter kontrolo telesne teže zmanjšamo tveganje za nastanek starostne degeneracije rumene pege za kar 70 %.  

  5. Zmanjšajte uživanje predelanih ogljikovih hidratov, ki imajo visok glikemični indeks. Primeri takših živil so vsa peciva, bel kruh, pečen krompir. Ta živila po zaužitju močno zvišujejo krvni sladkor, kar je dejavnik tveganja za razvoj degeneracije rumene pege.  

  6. Poskrbite za kontrolo krvnega tlaka in holesterola, saj obstaja nekaj dokazov, da povišan krvni tlak in zvišane vrednosti holesterola negativno vplivajo tudi na ožilje očesne mrežnice ter predela rumene pege in na ta način zvečujejo tveganje za razvoj degeneracije rumene pege.  

  7. S primernimi očali skrbite za zaščito oči pred UV žarki in modro svetlobo. Raziskave nakazujejo, da se verjetno skozi življenje sešteva izpostavljenost očesne mrežnice tem negativnim žarkom, kar zvečuje tveganje za starostno degeneracijo rumene pege in okvaro vida.