Sprostite oči ob delu z računalnikom
23 april, 2020 po

Zamegljen vid, pordele oči, občutek utrujenosti oči, glavoboli, tudi bolečine v vratu – vse to so znaki, s katerimi vas oči opozarjajo, da jim dolgotrajno delo za računalnikom škoduje. Simptome, ki se pojavljajo ob dolgotrajnem delu pa je možno vsaj deloma ublažiti. Če veliko delate z računalnikom, vam bodo naslednji nasveti gotovo v pomoč.

1. Izvajajte kratke premore za oči

Kljub pravilno izbranim očalom je za sprostitev oči potreben odmor od dela. Priporočamo preprosto pravilo 20-20-20 kar pomeni, da na vsakih 20 minut dela za 20 sekund pogledate vsaj 20 metrov v daljavo. To sprosti očesne mišice in očesno lečo in oko se na ta način nekoliko spočije. Občutek utrujenosti, težkih in napetih oči tako nastopi veliko kasneje.

2. Večkrat mežikajte, da navlažite površino oči

Dolgotrajno delo in strmenje v računalniški ekran lahko povzroči občutek suhih oči. Težave so še posebej izrazite pri tistih, ki nosijo kontaktne leče. Pojavi se lahko občutek tujka v očeh ali rezanja. Najboljša preventiva teh težav je mežikanje. Z vsakim pomežikom površino očesa na novo premažemo s solznim filmom. To ščiti površino očesa in jo ohranja vlažno. Med delom torej ne pozabite večkrat samozavestno pomežiknit, saj le tako dajete očem svežino, za katero vam bodo hvaležne.

3. Poskrbite za primerno osvetljenost prostora

Prekomerna osvetlitev prostora z zunanjo svetlobo ali neustreznost svetil v prostoru pomembno prispevata k napenjanju oči pri delu. Poskrbite s senčili, da vam na delovno mesto sončna svetloba ne pada neposredno. Za osvetljevanje prostora ne uporabljajte stropnih neonskih svetilk, veliko primernejšo osvetlitev boste dosegli s talnimi LED svetilkami s toplo svetlobo. Za delo z računalnikom se priporoča nekoliko bolj umirjena osvetlitev prostora, ki naj bo približno polovico intenzitete svetilnosti ekrana. Če je le možno, si namestite računalnik tako, da so okna ob strani in ne pred ali za računalniškim ekranom.

4. Zmanjšajte bleščanje

Do naprezanja oči prihaja tudi zaradi bleščanja. To lahko nastane zaradi odboja svetlobe od belih sten, svetlečih delovnih površin ali računalniškega ekrana samega. Primernejši so ekrani z nesvetlečo površino. Če pri delu uporabljate očala, imejte takšna s stekli z antirefleksnim premazom, ki zmanjšuje občutek bleščanja.

5. Primerno nastavite računalniški ekran

Preverite nastavitve svetlosti in kontrastnosti ter velikosti črk na ekranu. Svetlost ekrana naj bo podobna osvetlitvi vaše delovne površine ob računalniku. Kot orientacijo poskusite oceniti belo površino te spletne strani. Če vam daje občutek, da je izvor svetlobe, pomeni, da je svetilnost ekrana prevelika, če pa je siva in medla, je svetilnost ekrana nastavljena nekoliko prenizko. Preverite tudi nastavitev kontrasta ekrana in velikosti črk. S primernimi nastavitvami boste zelo zmanjšali obremenitev za oči.

6. Pravilno izberite računalniški ekran

Ko boste razmišljali o novem ekranu, je priporočljivo izbrati takšnega z najvišjo možno ločljivostjo. Velikost posamezne točke naj bi bila 0,28mm ali manjša. Izberite tudi čim večji ekran. Za namizni računalnik naj ima diagonalo vsaj 19''.

7. Preverite razporeditev in osvetlitev delovne površine

Če morate pri delu izmenično gledati v ekran in brati ali pisati, preverite, da je vsebina ob ekranu, na katero gledate, osvetljena z enako intenziteto ter odmaknjena na podobno razdaljo. Primernejšo osvetlitev površine ob računalniku boste dosegli z namizno svetilko.

8. Poskrbite za pravilno držo

Dolgotrajno sedenje za računalnikom pogosto privede do slabe drže. Še posebej je ta problem izrazit pri tistih s slabšim bližinskim vidom zaradi upogibanja proti ekranu. Stalno nagibanje glave proti ekranu in sedenje z upognjeno hrbtenico hitro privede do občutka zategnjenosti vratnih mišic, sčasoma pa tudi do izrazitejših bolečin v vratu in hrbtenici nasploh. Pri sedečem delu vedno pazite, da sedite vzravnano, glavo držite pokonci nad trupom in se ne sklanjajte naprej proti ekranu. Pomaga tudi, če je ekran večji in nameščen tako, da vanj gledate vodoravno in ne navzdol.

9. Če napenjate oči in črke vidite megleno – preverite vidno ostrino na bližino

Kadar ne vidimo povsem ostro na bližino in srednjo razdaljo, vedno podzavestno napenjamo oči. Zamegljen vid pri delu za računalnikom se začne pojavljati po 40. letu starosti zaradi starostne daljnovidnosti. Ta nastane zaradi postopne izgube sposobnosti prilagajanja očesne leče za gledanje na bližino in zelo pospeši pojav občutka utrujenosti oči. Preprosta rešitev so v tem primeru računalniška dioptrijska očala. Stekla teh očal so prilagojena tako, da  zagotavljajo oster pogled na bližino kot tudi na srednjo razdaljo do ekrana račualnika in na celotno delovno površino. Zato se za ta očala pogosto uporablja izraz pisarniška očala.

10. Poizkusite z jogo za oči in pomladite svoj pogled

Za dodatno sprostitev oči si lahko med odmorom privoščite vaje joge za oči. To pomaga ohranjati bolj sproščen in pomlajen pogled. O tem smo pred kratkim že pisali v prispevku Joga za oči: pomladi pogled in razbremeni oči.


Modri filter na steklih je možna opcija, a brez prepričljivih koristi

Dodatna zaščita oči pred modro svetlobo z dodanim modrim filtrom na korekcijsko steklo je postala zelo priljubljena. Modri filter zagotavlja 100% UV zaščito oči in naj bi pomagal zmanjševati utrujenost oči pri delu z računalnikom. Kot glavno prednost tega filtra omenjajo, da naj bi ščitil oči pred razvojem starostnih sprememb na očesnem ozadju, a za to ni nobenih resnih dokazov. Nekatere raziskave sicer nakazujejo, da lahko velika količina modre svetlobe negativno vpliva na zdravje oči, a najverjetneje intenziteta te svetlobe pri delu z račulanikom ni tako velika, da bi do tega lahko prišlo v praksi.